AMA 2011 slibuje nejnabitější startovku historie

22.12.2010 18:13

 

AMA 2011 slibuje nejnabitější startovku historie

Text: Petr Šour 
AMA 2011 slibuje nejnabitější startovku historie James Stewart, Ryan Dungey, Kyle Regal, Chad Reed, Kevin Windham. Co jméno, to velký krosový pojem. A ti všichni se zúčastní seriálu AMA Supercross 2011, který byl od roku 2008 povýšen na mistrovství světa. Sedmnáctidílný šampionát začíná už 8. ledna v kalifornském Anaheimu.
 

 

Hned po Novém roce se naostro rozjede motocyklová sezona 2011. Svá kvalifikační kola si odjede MS na ledové ploché dráze, oči milovníků těžkých vytrvalostních závodů se budou upínat do Jižní Ameriky, kde startuje Dakar, a v Severní Americe se rozjede seriál, který podle zasvěcených nemá v historii superkrosu obdoby, alespoň co se týká vyrovnanosti a počtu jezdeckých superhvězd. Arény, kde se vleze nejméně 35 tisíc diváků, přivítají
všechny nejlepší jezdce současnosti. Titul obhajuje Ryan Dungey, teprve druhý jezdec historie, který šampionát vyhrál jako nováček. Na začátku roku 2010 přešel z dvěstěpadesátek, nezalekl se ani mnohem silnější Suzuki RMZ450 z týmu Rockstar/Makita, ani neskutečné konkurence, vyhrál šest závodů a na konci sezony v Las Vegas mohl oslavovat překvapivý triumf. „Vůbec jsem se toho nebál. Vždy jsem věděl, že na to mám, ale vždy mi chybělo trochu vyrovnanosti. Přišel jsem na začátku sezony jako úřadující mistr AMA Supercross Lites Western, byl jsem připraven na to, že se budu muset utkat s těmi nejlepšími z nejlepších. V prvních závodech jsem měl jsem pár krásných soubojů s obhájcem titulu Jamesem Stewartem a to mi také samozřejmě zvedlo sebevědomí. A v neposlední řadě jsem měl za sebou skvělý tým,“ vzpomíná na svůj překvapivý titul jednadvacetiletý rodák z Minnesoty, který se stal nejmladším šampionem AMA v historii.
Mimochodem tím druhým nováčkem, který dokázal vyhrát tento seriál hned ve svém prvním roce, byl legendární Jeremy McGrath. „Letos to ale bude jiné, neskutečně vyrovnané. Vím, že mne čeká ta největší výzva v mém dosavadním životě,“ dodává Dungey. Do karet mu hraje to, že dokázal vyhrát po sobě pět šampionátů, kterých se zúčastnil. Co by ho mohlo na jeho cestě zastavit je fakt, že od Suzuki ke KTM odchází jeho mentor, velmi úspěšný manažer a bývalý motokrosový mistr světa Roger de Coster. „Bez něj to bude těžké. To on mi dal tu šanci a pak dohlížel na každý můj krok,“ lituje Dungey. De Costerovo místo u teamu Rockstar/Makita Suzuki převezme dlouholetý off-road manažer Suzuki Mike Webb. Dungeyho týmovým kolegou bude nováček v elitní třídě Australan Brett Metcalfe.
Yamaha Motor Corporation U.S. jde do bojů s ostříleným šampionem Jamesem Stewartem (horní snímek), který konečně opět našel motivaci pořádně závodit a neskrývá, že chce zpět titul, o který vloni přišel. V současné době stále trénuje na Floridě se svou Yamahou YZ450F. Fanoušci mu vyčítali, že se v poslední době více věnoval showbyznysu, ale tomu je prý konec. „Jsem zpět a jediné, co mě zajímá, je získat zpět ztracený titul,“ tvrdí „Bubba“, který právě oslavil své pětadvacáté narozeniny. Stewart podepsal nový dvouletý kontrakt se svým osvědčeným týmem San Manuel L&M Racing a jeho parťákem bude Texasan Kyle Regal. Ten byl vždy poněkud lepší v klasickém motokrosu a také proto se nyní usilovně připravuje na testovací superkrosové dráze Yamahy. „Mám za sebou vlastně dvojnásobný přestup. Za soukromníka do továrního týmu a z dvěstěpadesátky na 450 ccm. Už v uplynulé sezoně jsem si silnější motorku párkrát vyzkoušel, a myslím, že mému jezdeckému stylu sedí. Je taky super, že mi může radit taková veličina, jakou je James Stewart,“ řekl před sezonou Regal. 
Druhým velmi silným týmem Yamahy bude Muscle Milk/Toyota/JGRMX manažera Joa Gibba, který angažoval nadaného Justina Braytona (26), vloni pátého muže konečné klasifikace, a k němu mladíčka Davida Millsapse. Brayton zaznamenal velké úspěchy, když si před hlavní sezonou vyrazil na turné do Austrálie a Evropy (vítěz dvou finále v Ženevě). Dvaadvacetiletý Millsaps, bývalý americký šampion nižší kubatury a letos na hondě třetí celkově v elitní třídě, se na podzim ještě stále zotavoval z vleklého zranění. „Už v prvním závodě seriálu v Anaheimu chci na bednu,“ hlásá sebevědomě Brayton. Další zbraní Yamahy bude tým Valli Motorsports, jehož majitel Chad Lanza se spoléhá na veterána Nicka Weye, který bude dohlížet na talentovaného nováčka Austina Stroupa. A v neposlední řadě je tu MotoConcepts Team Yamaha, který se v posledním ročníku šampionátu namlsal skvělými výsledky Kyla Chisholma z konce sezony. Kyle skončil druhý na nedávném superkrosu v Bercy a navíc si z Francie dovezl skvělého manažera Davida Vuillemina, který se bude kromě Chisholma starat i o Tommy Hahna, celkově osmého v roce 2010.
Zdá se, že dobře nakročeno má tým Monster Energy Kawasaki. Američan Ryan Villopoto (horní snímek) letos vyhrál sedm závodů a byl jedním z mála jezdců, kteří pravidelně stačili Dungeyovi. Nakonec skončil celkově až čtvrtý, protože v St. Louis těžce havaroval z prvního místa a vážně se zranil. Příští rok chce ještě výš a odborníci věří, že to dokáže. K němu přišel letošní absolutní (East/West) americký mistr třídy Lites Jake Weimer, který byl prohlášen za jednoho z vůbec největších talentů posledních let. A co Honda? Její oficiální tým tvoří Josh Grant, který od dětství prošel kompletním programem Hondy, a dvacetiletý supertalent z Oklahomy Trey Canard. V satelitním GEICO Powersports teamu se bude snažit přinejmenším obhájit titul vicemistra z roku 2010 Kevin Windham, vítěz nabitého superkrosu v italském Janově.
Zcela jinak na to šel několikanásobný superkrosový šampión Chad Reed z Austrálie. Po dvanácti letech strávených v továrních týmech se rozhodl vzít osud do vlastních rukou a založil si svůj tým s názvem Two Two. Již zmíněný manažer De Coster se pokusí s týmem Red Bull KTM uspět s Andrew Shortem, který byl velkou oporou Američanů na cestě za titulem v letošním Motokrosu národů. Uvidíme, co za Atlantikem předvede velká naděje evropského motokrosu Němec Ken Roczen, který na KTM pojede v kubatuře 250 ccm, tedy jak Američané říkají ve třídě Lites.
Zajímavé může být také to, co si o nadcházející sérii myslí veličiny tohoto sportu.

Jeremy McGrath, sedm titulů a 72 vítězných závodů:
„Čeká nás zřejmě největší konkurence v historii. Nepamatuju si, že by někdy stálo na startu tolik jezdců, kteří mají potencionál vyhrát. Už se nemohu dočkat, až to vypukne a já to budu komentovat v televizi.“

Jeff Stanton, dvojnásobný šampion AMA Supercross:
„Je tam tolik otázníků a tolik nejistot! Čekají nás velké závody. Já osobně věřím, že mladí kluci jako jsou Trey Canard nebo Jake Weimer překvapí ty zkušené. Ale jsou tam hlavně borci, kteří už dokázali vyhrát titul - Dungey, Reed a Stewart.“

Pětinásobný mistr AMA Supercross Ricky Carmichael:
„Je to otevřené, protože vyhrát může každý. Tato sezona může být stejně vyrovnaná jako ta v roce 2005, ale spíš to bude ještě dramatičtějsí. Důležité bude, kdo se vyhne zranění. Na druhé straně si myslím, že tentokrát nebude příliš rozhodovat technika, motocykly nebo týmy, ale hlavně samotní jezdci.“

Monster Energy AMA Supercross/FIM World Championship 2011:

8. ledna - Angel Stadium - Anaheim, Kalifornie
15. ledna - Chase Field - Phoenix, Arizona
22. ledna - Dodger Stadium - Los Angeles, Kalifornie
29. ledna - Oak-Alameda City Stadium - Oakland, Kalifornie
5. února - Angel Stadium - Anaheim, Kalifornie
12. února - Reliant Stadium - Houston, Texas
19. února - Qualcomm Stadium - San Diego, Kalifornie
26. února - Georgia Dome - Atlanta, Georgia
5. března - Daytona Speedway - Daytona, Florida
12. března - Lucas Oil Stadium - Indianapolis, Indiana
19. března - Jacksonville Municipal Stadium - Jacksonville, Florida
26. března - Rogers Centre - Toronto, Ontario, Kanada
2. dubna - Cowboys Stadium - Arlington, Texas
9. dubna - Edward Jones Dome - St. Louis, Missouri
16. dubna - Qwest Field - Seattle, Washington
30. dubna - Rice-Eccles Stadium - Salt Lake City, Utah
7. května - Sam Boyd Stadium - Las Vegas, Nevada
 
Zdroj: motorkari.cz