Czech Dakar - 8. etapa: Celkový souhrn

11.01.2010 16:59

 

Dakar 2010 - 8. etapa: Celkový souhrn

Vydal: Czech Dakar Team, 11.01.2010 14:25

Po dni volna se zbylí soutěžní jezdci v neděli vrhli do dalších stovek dakarských kilometrů. Šestadevadesátikilometrová spojovačka zavedla značně prořídlé, i když dnem volna zocelené startovní pole z Antofagasty na start osmé etapy a současně čtvrté nejdelší rychlostní zkoušky a konečně také předposledního dějství v poušti Atakama. Úvod erzety byl typicky kamenitý, což už se začíná většině startovního pole poněkud zajídat. Blížící se Copiapo nabídlo několik dunových úseků včetně nádherného panorama při příjezdu do bivaku.

 

 

DAKAR 2010

Celkový souhrn po 8. etapě

 

 

8. etapa,neděle 10. ledna 2010,  Antofagasta – Copiapo, spojovačka 96 km, speciálka 472, celkově 568 km

 

8. etapa: Češi se drželi

Z českých a slovenských jezdců, kteří se dostali do Antofagasty nastoupili do 8. etapy všichni.

 

V kategorii automobilů zůstalo Čechům poslední želízko v ohni – Toyota LC 120 s.č. 373, posádky Janeček – Chytka, ve čtyřkolkách statečně se držící v první desítce Oldřich Bražina na svém Polaritu(i přes nedorozumění v podobě 10. hodinové penalizace, která byla nakonec snížena. Penalizace byla za kontakt s Markem Spáčilem v neutralizační zóně. Bražina podával protest, protože jen zastavil u Spáčila a ptal se co se děje, aniž by slezl ze stroje) a v kamionech především sedlčanský Martin Macích na LIAZu bojující o pódiový bronz, nebo Martin Kolomý na Tatře vzorně plnící asistenční úlohu. Podle trackingu, kdyby Kolomý nedělal záchranáře v poli, mohl by honit Kabirova s Chaginem.
V motocyklech z našich pokračují Roman Krejčí a Jan Veselý z Czech Dakar Teamu, kteří si stabilními výkony víceméně drží své pozice, David Pabiška a Dušan Randýsek z KM Racing a také Slovák Štefan Svitko jedoucí skvěle v první patnáctce.
 

Už jen jediná česká posádka v kategorii automobilů Jiří Janeček - Viktor Chytka, se po útrapách sedmé etapy a se sedmi hodinami penalizace, vydala do osmé etapy jako 55. posádka celkového hodnocení. O tom, že mají na víc znovu dokázali, když první etapu druhé poloviny Dakaru dokončili jako 40. posádka v cíli. 

 

Po Chicheritovi se na etapové čelo dostávali Peterhansel, toho zas vystřídal Miller a potom de Villiers. Etapovým vítězem se nakonec  stal Francouz Stéphane Peterhansel před vedoucím jezdcem celkového pořadí Sainzem.

V Kamionech to je hlavně o Chaginovi a Kamazech.  Náš Martin Kolomý s poslední Tatrou startoval z 26. pozice a předvedl další ze skvělých jízd a etapu dokončil jako 10ý.

 

 

Czech Dakar Team

 

Opět závodíme                              

 

 

Jiří Janeček

Pro Jiřího Janečka a Viktora Chytku byla 8. etapa víceméně bezproblémová: "Jeli jsme na pohodu," zhodnotil dnešní působení zbývající Toyoty Czech Dakar Teamu Jiří Janeček. "Neměli jsme žádné technické problémy a snažíme se vzhledem k tomu, že jsme poslední auto v českých barvách, dojet do cíle, což znamená šetřit techniku a zbytečně neriskovat."

 

Viktor Chytka lituje jen kopání krátce před cílem rychlostní zkoušky, díky kterému posádka ztratila několik minut: "Na dohled před cílem jsme se zahrabali. Na trati před námi se totiž pohybovalo několik pomalých civilních aut, která tam vůbec neměla co dělat. I takové věci se bohužel stávají."

 

Jirka Janeček si postěžoval na bolest uší: "Vzhledem k tomu, jaké tady panuje vedro, nepoužíváme kukly. To, jak se mi helma tře o uši začíná být poměrně bolestivé.  Úplně vyhlazené mám také čelo – zdá se že jsme našli skvělý způsob jak se zbavit vrásek."

 

Viktor Chytka si dnes užil dunové pasáže, ale nad skladbou tratě kroutil hlavou: "Opět to dnes byly kameny, fesh-fesh a všudypřítomný prach. Takového závodění postrádá smysl. Spíše než o závodění je letošek o vůli a o výdrži techniky: Oproti minulému ročníku je to letos tak nějak všechno stejné – prakticky žádná zeleň, žádní lidé a uniformní nezáživné etapy."

 

Janeček také nazval letošní Dakar smolným ročníkem: "Mnohé kvalitní posádky již vypadly na banálních závadách i po vážných kolizích. Takové je bohužel závodění. My jsme si snad smůlu vybrali v případě našich patálií s diferenciálem, tak to snad teď bude již bez problémů."

 

 

Oldřich Bražina

Oldřich Bražina není ani po dni volna spokojený s rychlostí své čtyřkolky: "Je to pořád to samé, už se nechci opakovat," vysvětluje Bražina, který během dne volna pochytal hodně sluníčka, což je vidět na jeho dobrosrdečné tváři. "Prostě to nejede tak, jak jsem si před Dakarem představoval. Dnes jsem musel asi čtyřikrát zastavit, vypnout motor, odpojit baterku a po resetu řídící jednotky zkusit znovu nastartovat. Pneumatiky dnes naštěstí vůbec nezlobily a defekty se mi vyhýbaly velkým obloukem. Snad to vydrží alespoň do cíle Dakaru.“

 

"Na stotřicátém kilometru jsem potkal švédskou motorkářku Annie Seel, u které chvíli přede mnou stavil Honza Veselý. Chvíli jsem se rozhlížel, kde má motorku, než mi k mému údivu prozradila, že její motorka spadla do čtyřmetrové studně. Stačilo k tomu jen to, aby zvolila o asi 14 metů širší stopu. Na nejbližším CP jsem to ohlásil a na místo činu vyrazil vrtulník a pozemní tým s cílem vylovit motorku.“

 

 

Roman Krejčí

Roman Krejčí využil volný den dalo by se říci maximálně a udělal ze své motorky, jak sám říká, téměř letadlo: "Vyměnil jsem mimo jiné olej, řetěz, pneumatiky a filtry. Také jsem srovnal držáky nádrže a masky, provedl vyztužení držáku přístrojů a udělal celkový pořádek ve svých dakarských bednách s díly atd. Pozornost jsem věnoval i helmě, botám, kombinéze a zbytku oblečení. Den volna byl nakonec velmi pracovní a utekl jako voda v řece."

 

Krejčí, který v 8. etapě zajel vynikající pětadvacátý čas, podal stoprocentní výkon a nedopustil se žádné navigační chyby ani pádu. Škoda jen upadnutého originálního držáku roadbooku, jenž musel Krejčí dočasně nahradit kurtou a ztratil tak zhruba 20 minut. Souboje se širší světovou špičkou si  Roman doslova užíval: "Je to úplně něco jiného, když člověk jede mezi špičkovými motorkáři. Mojí motivací bylo postupné stahování a předjíždění jezdců přede mnou. Postupně jsem je také krájel a snažil se cupnout další." Krejčí je sice schopen jezdit na úrovni nejlepších, ale jeho motorka nemá odpovídající parametry. "Mám čtyřistapadesátku a ta jede okolo 130 km/h. Například stoje KTM 690 s restriktorem jedou nějakých 165 km/h, což je samozřejmě nezanedbatelný rozdíl, který musím za cenu zvýšeného rizika kompenzovat v technických pasážích.

 

Podobně jako většina závodníků si i Krejčí stěžuje (on to moc neumí) na velké množství kamenů: "Myslel jsem, že Dakar bude především o písku, ale zatím vede jednoznačně kamení. Každopádně poslední dunová pasáž před cílem byla úžasná."

 

Se zajímavou myšlenkou přišel nadějný český motorkář v souvislosti s navigací: "Zdá se mi, že stop přede mnou postupně ubývá, " komentuje Krejčí reálný důsledek posunu vzhůru mezi nejlepší. "V takových chvilkách mi vnitřní hlas říká, že buď jedu špatně a musím to okamžitě otočit, nebo nevím." Každopádně dnes byla Romanova motivace k zajetí dobrého výsledku přinejmenším zajímavá: "Hnal jsem to prostě proto, abych stihl ve čtyři oběd."

 

Roman nemá přezdívku Maňas, jak bylo před časem nesprávně komunikováno. Označení Maňas je mezi motorkáři univerzální, resp. platí pro všechny vyznavače jedné stopy v barvách Czech Dakar Teamu. Přezdívku Roman přeci jen má, všichni mu říkají Křečák (=chytne křeč a jede rychle až do cíle).

 

 

Jan Veselý

Jan Veselý dorazil na rozhovor strnulý jako bitevní loď a podobně majestátně se i otáčel. Honza si pochvaloval zejména hladký průjezd písečnými dunami. To se mu nakonec také povedlo: "V dunách jsem vůbec nebloudil a projel je opravdu dobře.

 

Závěrečný sjezd z dunového pole do bivaku byl jedním slovem velkolepý." Veselý v etapě také zažil jedno vážnější vystoupení z motorky: "Po cestě jsem přehlédl potok, který nebyl značený v itineráři, ale na trati prostě byl. Musel jsem to odskočit a při dopadu jsem si hnul zády. Faktem ale je, že se jízdou uzdravuji, ostatně dakarská zranění snad ani jinak vyléčit nejdou." O zajímavé situace není během závodu nouze: "Po cestě jsem zahlédl na půl shořelou motorku KTM. Takhle bych tedy rozhodně nechtěl skončit. I takové je bohužel závodění."

 

Veselou historkou z natáčení dnes bylo setkání Veselého s německými dakarskými fandy na startu rychlostní zkoušky: "Na startu si mě našla skupina německých seniorů, potomků poválečných chilských emigrantů, kteří z oficiálních materiálů zjistili, že bydlím v Německu a tudíž si mysleli, že jsem jejich krajan."

 

Martin Kolomý

Asistenční Tatru Martina Kolomého hned tak něco nepřekvapí, takže se v neděli bez problémů popasovala s oběma defekty předního kola: "Na cestě bylo hodně velmi ostrých kamenů, takže nás postihly během krátké chvíle hned dva defekty pravého předního kola. Tatra se navíc ve vysokých výjezdech začala přehřívat, ale během následných sjezdů se dařilo motor dostatečně zchladit." Ani navigace nečiní Kolomého posádce problémy. "Naším posláním je podporovat zbývající posádky Czech Dakar Teamu a tomu podřizujeme vše," dodává Kolomý.

 

 

 

 

Výsledky 8. etapy

jméno / pořadí v etapě / pořadí celkově

Janeček / 40 / 47

Kolomý / 10 / 21

Krejčí / 25 / 44

Veselý / 69 / 67

Bražina / 9 / 9

 

 

Pondělní 9. etapa

 

V 9. etapě se soutěžící na Dakaru rozloučí s pouští Atacama a to v relativně krátké speciálce, která měří 354 kilometrů, ze kterých dunami povede okolo 120 kilometrů.

 

Očekává se, že největší problémy jezdcům přinese první zhruba 180 km dlouhý úsek. Jinak trať bude převážně otevřená a motorkáři budou startovat v řadách po 20.

Poslední den v poušti Atacama je tak velmi dobrou příležitostí užít si ještě do sytosti písečné duny.

 

9. etapa, pondělí 11. ledna 2010,  Copiapo – La Serena, spojovačka 209 km, speciálka 338, celkově 547 km