David Pabiška o Rallye Dakar: Zkušenosti z motorky se budou hodit

11.12.2011 13:04
https://www.extreme-sports.cz/:
11. 12. 2011
David Pabiška o Rallye Dakar: Zkušenosti z motorky se budou hodit
David Pabiška

 

V sestavě KM Racing pro nadcházející Rarllye Dakar figuruje v kamionové posádce Jaroslava Valtra jedno poměrně nečekané jméno. Role navigátora se totiž ujme šestatřicetiletý David Pabiška, který má za sebou čtyři účasti v kategorii motocyklů a v roce 2010 se mu podařilo dojet na kvalitní 26. příčce. Liberecký jezdec tak vymění lehkou Yamahu 450 za osmiapůltunový vůz Liaz.

Co zapříčinilo, že jste se jako motocyklista přemístil do kamionu?

Přijal jsem týmovou nabídku a docela jsem tuhle variantu uvítal. Jsem rád, že zůstávám v týmu a uprostřed všeho dění. Beru to tak, že přesun je pro mě odpočinkem od obrovských starostí. Dakarský start v kategorii motocyklů totiž pro mě každoročně představoval obrovskou zátěž hlavně z hlediska finančního zabezpečení.

Budete navigovat, na což jste zvyklý z motocyklu. V čem bude vaše role jiná?

Jet v kamionu bude úžasná možnost poznat navigaci z druhé strany. Získám tak nový úhel pohledu, který budu moci využít také na motocyklu. Na motorce musím kromě navigování také řídit a dávat pozor, tady na to budu mít víc času. V tomto směru to pro mě bude určitě přínos.

Budete moci z vašeho dosavadního navigování přinést do kamionu nějaké zkušenosti?

Myslím, že určitě. Mám za sebou čtyři Dakary, což je docela dost. My motorkáři řešíme problémy po svém. Pro posádku to určitě bude výhoda.

Řada motocyklistů přesedá do aut kvůli tomu, že už jsou za jezdeckým zenitem. Vy se ale chcete na dvě kola ještě vrátit....

Místo v motorkářském pelotonu myslím pořád mám. Pokud budu na Dakaru dojíždět do třicáté příčky, budu se chtít vždycky vracet. Když ale moje výkonnost klesne někam mezi padesáté a šedesáté místo, tak už tam nemám co dělat.

Nemáte obavy, že byste mohl v kamionu svým způsobem "zpohodlnět"?

Tak to vůbec ne. Jet Rallye Dakar v kamionu je pro mě desetkrát těžší než na motorce. Na ní jezdím celý život, všechno o tom vím. V kamionu bude pro mě všechno nové, budu se muset hodně naučit. Zároveň to beru jako novou výzvu a hlavně jsem rád, že můžu KM Racingu nějak pomoci.

Co očekáváte od svých kolegů v posádce?

Tutově budeme jedna velká parta. To hraje při maratonech velkou roli. S řidičem Jardou Valtrem stejně jako s mechanikem Honzou Bervicem jsme velcí přátelé. Vím, že Jarda dává účasti na Rallye Dakar opravdu všechno, a proto chci přispět stejným dílem. Doufám, že klukům pomohu dojet do cíle na co nejlepším místě.

Je potřeba, abyste jako navigátor musel sednout za volant a byl schopen s kamionem něco odjet?

Nutnné to není, obvykle to je na mechanikovi, který zastává funkci druhého řidiče. Já ale s kamionem jezdit umím, mám k tomu i řidičské oprávnění. Kamiony jsou dokonce po motorkách mým druhým koníčkem. Tím ovšem nechci v žádném případě tvrdit, že bych si sedl za volant při měřených úsecích. Jedině někde při přejezdu, pokud by pilot byl nějak indisponovaný.


Milan Novotný, Extreme-sports.cz