Ještě větší porce jihoamerického pekla
Ještě větší porce jihoamerického pekla |
![]() Účastníci Rallye Dakar odstartují na Nový rok jízdu „severní smyčkou“ Zase o něco těžší tratě než v předchozích dvou ročnících Rallye Dakar na jihoamerickém kontinentu vybral pořadatelským tým Amaury Sport Organisation (ASO). Jeho snahou bylo nabídnout něco nového a tím mají být severněji položené argentinské provincie i bod obratu na chilském území. Proto se hovoří o takzvané „severní smyčce“. To ovšem znamená, že se pojede územím blíž k rovníku a hlavně v Argentině se dají čekat tropičtější podmínky než tomu bylo při předchozích dvou jihoamerických zastaveních. Organizátoři slibují v úvodu nejproslulejší maratonské soutěže rozsáhlé plochy otevřené krajiny a průjezd „zemí kontrastů“, kde se během stovky kilometrů naprosto změní charakter krajiny i vegetace. Uspět v takovém prostředí mohou zřejmě jen ti jezdci, kteří se budou schopní rychle přeorientovat a přizpůsobit novým podmínkám. K tomu jim má částečné pomoci oddělení rychlostních zkoušek mezi jednotlivými kategoriemi. Týden ve zrádné Atacamě Po slavnostním novoročním startu z rampy na náměstí Plaza de la República (na snímku) v centru Buenos Aires se posádky v dalších dnech ocitnou poblíž hranic s Bolívií v typických jihoamerických buších. Pravý jihoamerický Dakar vypukne až v páté etapě, kdy se konvoj dostane do vysokohorského pásma And a při průjezdu průsmykem De Jama dosáhne nadmořské výšky 4800 metrů. Z velehor pak dakarští dobrodruzi „spadnou“ do chilské pouště Atacama. Tam je čekají tratě plné vysokých dun, prachu a kamení. Zastaví se v Iquique, které si díky kilometrovému „padáku“ před cílem dobře pamatují z posledního ročníku. Pak účastníky nejtvrdšího motoristického dobrodružství zavede trasa mnohem severněji než v minulosti. Dojedou až do přístavního města Arica, které leží na hranicích s Peru a k jeho dobytí se budou muset vypořádat s množstvím jemného fesh-fesh písku. Tam se posádky po pekle atacamských dun dočkají vytouženého dne odpočinku. Po něm bude trať zrádnou pouští pokračovat jižním směrem přes již tradiční místa na březích Pacifiku Antofagastu a Copiapo a hned první den je při tom čeká obří porce 611 měřených kilometrů. Dohromady stráví ve vyprahlé Atacamě celý týden. Maratonské etapy na závěr Z jejích pastí zamíří již vyčerpaní dakaristé opět do And, aby se přes průsmyk Svatého Františka pomalu, ale jistě vraceli k cíli. Na cestě však budou muset na argentinském území zdolat extrémní 622 kilometrů dlouhý měřený úsek, další písečné nástrahy a pekelně horké podnebí. Ještě v předposlední etapě si řidiči aut, motocyklů a čtyřkolek sáhnou na dno, protože je čeká 555 kilometrů dlouhá speciálka. Závodit se bude i v posledním dějství do Buenos Aires. Ovšem 650 kilometrů dlouhá spojovačka bude hlavně „mávačkou“ pro davy natěšených, ale nepříliš ukázněných diváků, kterých bude směrem k metropoli rapidně přibývat. Když se s plánem trasy seznámil člen KM Racingu Josef Kalina, suše konstatoval, že to bude hrůza. „Pořadatelé největší délku a náročnost zařadili do závěrečných dnů soutěže. Co pamatuji, tak to v Africe bývalo většinou obráceně. Chápal jsem, že se chtěli zkraje zbavit „turistů a hobíků“. Tady ale zřejmě mají v úmyslu dotáhnout co nejvíc lidí až do závěrečných pasáží,“ kroutil hlavou velezkušený navigátor, který má před sebou jubilejní dvacátou Rallye Dakar a tentokrát ji pohostinsky absolvuje v tatře Aleše Lopraise. Kamióny pojedou častěji jinou trasou Jak už bylo naznačeno, organizátoři z ASO po dobrých zkušenost z roku 2010 přistoupili k masivnějšímu oddělení tras rychlostních zkoušek pro kamióny. Při obrovském množství startujících to určitě přispěje k větší bezpečnosti a lepší průjezdnosti tratí. Oproti ostatním posádkám čeká kamiónisty ve 33. ročníku dakarské rallye o pět set kilometrů kratší porce měřených speciálek. |