Jezdci KM Racingu změří síly s elitou

30.12.2010 16:39

 

Jezdci KM Racingu změří síly s elitou

Nadcházející Rallye Dakar je našlapaná hvězdami vytrvalostních soutěží

Nejnabitější ročník, nejsilnější konkurence nebo nejvyrovnanější startovní listina. Těmito přívlastky hodnotí odborníci nadcházející 33. ročník Rallye Dakar, která se uskuteční již potřetí na jihoamerickém kontinentu. V Buenos Aires si dávají dostaveníčko nejlepší protagonisté vytrvalostních soutěží a nic na tom nemění ani skutečnost, že se stále více začíná hlásit o slovo konkurenční podnik Africa Eco Race, který se jede ve stejném termínu po starých trasách někdejšího „afrického Dakaru“.

O vítězství by měli usilovat všichni čtyři obhájci prvenství z posledního ročníku. O tom, že to budou francouzský motocyklista Cyril Després a španělský pilot osobních vozů Carlos Sainz není nejmenších pochyb. Veliký otazník však visí nad účastí argentinského čtyřkolkáře Marcose Patronelliho, který koncem listopadu těžce havaroval při tréninku a v posledních dnech finišoval s rehabilitaci zlomených dolních končetin. I když se na start nakonec postaví, zdravotní stav mu určitě nedovolí podat stoprocentní výkon.

Čagin po problémech na místě

Karambol potkal i hlavního favorita kategorie kamionů Vladimira Čagina. Bylo to ještě při  testování krátce před listopadovým naloděním techniky v Le Havru. Šestinásobný vítěz soutěže vyvázl z havárie bez vážnějších šrámů, ale jeho kamaz byl natolik poškozený, že jej bylo nutné dopravit z Francie do dílen v Tatarstánu. Teprve po nezbytné opravě a revizi putoval kamión týmu Kamaz-Master do Argentiny leteckou cestou.

Jenže na poslední chvíli ohrožovalo Čaginovu účast ještě něco jiného. Ruská ekipa totiž kvůli enormní zimě uvízla na moskevském letišti Vnukovo. Tam zažila horské chvilky při přistání spoje z Kazaně. Letadlo sebou smýkalo ze strany na stranu, ale pilot nakonec manévr ustál. Další cesta ovšem kvůli počasí nebyla možná, a tak jednu chvíli hrozilo, že famózní reprezentanti Kamazu vůbec nestihnou přejímky a start soutěže v Buenos Aires. Hlavním problém tkvěl v tom, že i kdyby z Moskvy odcetovali, byly všechny spoje ze západní Evropy přes Atlantik vyprodané. To se ale nakonec podařilo úspěšně vyřešit Čagin a spol. jsou již na místě.

Macháček má respekt z Argentinců

V nově zavedené jednotné motocyklové třídě do 450 ccm bude od roku 2001 neporažená značka KTM spoléhat vedle Desprese hlavně na Španěla Comu. Oba tito jezdci se podělili o pět posledních dakarských vavřínů. Stejný stroj bude sedlat i ambiciózní Nor Ullevalseter. Velkou motivaci při změnách pravidel budou mít i týmy Aprilia, BMW, Yamaha či Honda. S napětím se očekává, jak si v takové společnosti povedou na nových strojích Yamaha jezdci KM Racingu David Pabiška (na snímku vpravo) a Ivan Jakeš. Ve čtyřkolkách se situace kvůli zranění staršího z bratrské dvojice Patronellivých zdramatizovala a tento stav tak nahrává pětinásobnému dakarskému šampionovi Josefovi Macháčkovi z týmu KM Racing.

Třiapadesátiletý matador si však rozhodně nemyslí, že by si měl díky tomu automaticky jet pro další vítězství. „Na startu je dvacet Argentinců. Silný je i Patronelliho bratr Alejandro, který v lednu dojel druhý. Posledně ještě před havárií dokazoval Halpern, že je schopný vyhrávat etapy. Pozor bych si dal i na Heguiabhereho. Zvítězit může klidně dvanáct lidí,“ přemítal Macháček aniž by upřesnil, jestli do tohoto výčtu počítá další quadisty na strojích Yamaha z jeho proslulé dílny. Tedy dva své kolegy z KM Racingu Martina Plechatého a mladého nováčka z Polska Lukasze Laskawiece, který je mistrem Evropy, nebo jeho krajana Rafala Sonika, či posledně jmenovaného Argentince.

Těžká pozice českých kamiónů

Jestliže se ve všech kategoriích mluví o tvrdé konkurenci, tak v kamionech to platí dvojnásob. V barvách KM Racingu pojede premiérově Vlastimil Vildman, který převzal volant od Martina Macíka. „Věřím, že Vlasta pojede tak, aby se vešel do desítky. To by  mě opravdu potěšilo,“ uvedl bývalý úspěšný pilot. Úkol to však bude náročný, protože umístění v top ten se bude tentokrát nejspíš rovnat stupňům vítězů. Kamaz nasadí pětici ostrých zbraní. Vedle Čagina má tovární tým z tatarského města Naběrežnyje Čelny v sestavě trojnásobného dakarského šampiona Kabirova, vítěze Silk Way Rallye Nikolajeva či dalšího „kozáka“ Mardějeva.

Na Rusy se ovšem chystají Nizozemci. V prvé řadě jde o speciály Iveco z týmu de Rooye. Další vozy ze země tulipánů, tentokrát v barvách týmu DAF, povedou Belgičan Bekx a Francouz Adua. Nizozemskou vlajkovou lodí je Ginaf se sedmi kamióny. Slávu týmu MAN se budou snažit oživit Holanďan Van Vliet a Němec Echter. Do elity se budou chtít protlačit i čtyři tatry s Alešem Lopraisem (naviguje ho Josef Kalina), Markem Spáčilem (v kabině bude mít okruhového šampiona Davida Vršeckého), Martinem Kolomým a Brazilcem De Azevedem (v posádce je tradičně Jaromír Martinec).

Vrátí se na špici legendární Peterhansel?

Sainzovo letošní prvenství je velkou výzvou pro nejúspěšnějšího „dakaristu“ všech dob. Stéphane Peterhansel je devítinásobným vítězem nejproslulejšího motoristického dobrodružství – šestkrát triumfoval na motocyklu, další tři prvenství si připsal v osobních vozech. Naposledy ale ještě v Africe v roce 2007, a tak bude zajímavé sledovat, jak si hvězda BMW povede v bitvě německých výrobců. „Chci se porvat o vítězství, ale pořadatelé nám připravili do cesty mnohem těžší překážky než posledně,“ uvedla francouzská legenda  dakarské soutěže.

V Jižní Americe zatím dvakrát vyhrály vozy Volkswagen, a tak lze očekávat mezi Sainzem a Peterhanselem souboj na ostří nože, do nějž se však určitě zapojí další piloti. Jedním z nich bude jistě Sainzův ambiciózní týmový kolega Nasser Al-Attiyah z Kataru, který posledně skončil za dvojnásobným mistrem světa v klasické rallye těsně druhý. Diváci se těší na vystoupení americké hvězdy Robbyho Gordona, jenž se opět představí s „obludnou“ koncepcí vozu Hummer. K radosti Chilanů povede druhý vůz Američanovy stáje někdejší pilot F1 Eliseo Salazar.

Ještě ve starém roce odstartuje v marockém Nadoru vytrvalostní maraton Africa Eco Race, který se snaží navázat na kořeny původní dakarské soutěže. Trasa vede přes Mauritánii, kvůli jejíž bezpečnostní nestabilitě se Rallye Dakar od roku 2009 přesunula na západní polokouli, a skončí průjezdem kolem Růžového jezera v senegalské metropoli. Pořadatelům se podařilo přilákat na start několik kvalitních posádek. Nejznámější postavou je dvojnásobný vítěz Rallye Dakar Jean-Louis Schlesser, který se tradičně představí s bugginou vlastní výroby. Mezi účastníky je i kamión Tatra Tomáše Tomečka. O významu akce hovoří čísla ze startovní listiny, která čítá pět motocyklů, čtyřiatřicet automobilů a sedm kamiónů.
min