Czech Dakar Team - Přejímky jsou za námi

31.12.2010 06:54

 

Přejímky jsou za námi

Vydal: Czech Dakar Team, 31.12.2010 05:17

Čtvrtek 30.12.2010 se z pohledu Czech Dakar Teamu nesl ve znamení technických a administrativních přejímek, které představují pomyslnou vstupní dakarskou bránu. Díky pečlivé domácí přípravě jsme přejímkami prošli doslova jako nůž máslem a tak již nic nebrání tomu, aby se duo kamionů Tatra a motocykl Yamaha postavili 1.1.2011 na start 33. ročníku Rallye Dakar.

Co takové přejímky v kontextu podniku, jakým je dakarská rallye, vlastně znamenají? Pro účastníky bez zkušeností nebo ty méně připravené se tato procedura může stát noční můrou, nebo dokonce i konečnou stanicí. K tomu, aby se závodník vůbec postavil na start, musí kromě poměrně drahého startovného a vlastní závodní techniky uhradit množství dalších záloh a poplatků. Účast na Dakaru nikdy nebyla levnou záležitostí, nicméně v posledních letech náklady značně vzrostly a nemůže za to jen změna kontinentu. První přejímkovou zastávkou na cestě do parc fermé, kde technika zůstává zaparkovaná až do okamžiku startu, začíná pro evropské účastníky jihoamerického Dakaru prakticky již ve francouzském přístavu Le Havre, ve kterém byly vozy vybaveny pořadatelem předepsanou navigací a IriTrackem. Současně rovněž došlo k odzkoušení instalace dalších bezpečnostních prvků, jako například Sentinelu. V Buenos Aires procedura pokračovala opětovným odzkoušením GPS, instalací Sentinelu a druhé GPS jednotky. Po získání potřených samolepek a razítek stvrzujících funkčnost povinných přístrojů čeká na všechny účastníky administrativní část přejímek, během které je třeba získat další potřebná razítka. Postupně jsou tak kontrolovány třeba závodní licence nebo zdravotní stav posádek (naštěstí jen formou jednoduchých dotazů), ale také pojištění, zaplacení všeho možného i nemožného, doprava techniky po skončení rallye atd. Celkově se jedná o téměř pětadvacet razítek. Libovolná zastávka přitom může znamenat komplikaci. Po úspěšném absolvování administrativních přejímek následuje více či méně podrobná kontrola techniky, v průběhu níž dojde například k zaplombování restriktorů na turbodmychadlech, dolepení chybějících nálepek nebo třeba vyzkoušení odpojovače, kterým lze zvenčí vypnout motor. Komisaři však mohou zkontrolovat prakticky vše, takže se rozhodně vyplatí mít vše důležité v pořádku. Letošní novinkou byla puntičkářská kontrola nejen homologací helem a kombinéz, ale i systému HANS, nehořlavého spodního prádla, rukavic, kukel a bot.

"Přejímky jsou úspěšně za námi," okomentoval hlavní zprávu dne Marek Spáčil. "Pořadatelé nás již znají, což samozřejmě většinou spíše pomáhá, čímž rozhodně nechci znevážit skvělou přípravu naší logistiky a rovněž tak techniky."

Spokojený byl i pilot Tatry #525 Martin Kolomý, který se v posledních dnech necítil úplně nejlépe: "Šlo to poměrně jednoduše, i když se občas muselo poměrně dlouho čekat. Doufám, že zbytek rallye proběhne ze strany organizace závodů bez problémů. "

David Vršecký absolvoval svou první dakarskou přejímku, nicméně její průběh ho vůbec nezaskočil: "Šlo to poměrně hladce, všechno bylo velmi dobře připravené. Během své kariéry jsem poznal několik přejímek, jejichž náročnost byla možná ještě o něco obtížnější."

Na 31.12.2010 má Czech Dakar Team naplánován den volna, během kterého se bude snažit relaxovat a připravit poslední detaily před startem, který se blíží prakticky každou sekundou.

Láďa Lála

P.S. Fotogalerie z přejímek bude doplněna během pár hodin

Fotogalerie: Dakar 2011
Kategorie: Dakar 2011, TOP zpráva