STOMP Moravia Cup 2011 - jak to vzniklo a co nás čeká letos!

05.02.2011 21:53

 

STOMP Moravia Cup 2011 - jak to vzniklo a co nás čeká letos!

Kdysi před lety, někde za velkou louží, se mechanik Jerry po pár panákách Kentucky whiskey rozhodl postavit pořádný bike. Šlo mu hlavně o to, vytřít zrak Johnovi a pár dalším maníkům.
Taky se mu tak nějak srovnalo v hlavě, že potřebuje nějaký inštrument, kterým ukáže sousedovic Marry, jaký je kabrňák. Vzal kus trubky a tak dlouho do toho bušil, brousil, řezal, svařoval a nevím co ještě, až z toho vylezla zmenšenina rámu běžné motorky. Přišrouboval k tomu desítkový kolečka, co sebral dětem z bicyklu, dal do toho   motor z mopedu a na světě byl první pitbike. Když si to pak Jerry na závodech drandil frajersky po depu, byli z toho všichni paf. Paf z toho byla i Marry, jenže to se dost nepozdávalo Johnovi a Mickeymu. Rozhodli se tedy, že té girl ukáží, jací jsou frajeři oni. Vzali kus trubky a ohýbali, řezali brousili a tak dále. Marry sice mezitím otěhotněla se Samem, kterého motorky nezajímaly a měl tudíž čas ji oblbovat, nicméně, když už tak všichni tři měli ty své mazlíky, tak bylo třeba zjistit, který z těch bajků je nejvymazlenější a nejrychlejší. A tak se onoho neznámého dne, na neznámém místě začala psát závodní historie pitbike.

A my se k ní letos vracíme! Stomp Moravia cup totiž letos vypsal hned dvě třídy pro motorky na desítkách kolech, které jsou mimochodem ve světě náramně populární. Pojďme si vysvětlit, o co vlastně jde…


Tak především tady máme kategorii pro úplně nejmenší závodníky a závodnice. Děti už od tří let se mohou pustit do klání v kategorii MINI 1. Horní věková hranice je devět let,  takže tady mohou startovat děti narozené v roce 2002 a mladší. K tomu, aby i vaše ratolest mohla začít dělat první krůčky (spíš kolečka) na motokrosových závodech, stačí jakýkoli klasický pitbike nebo dětský motocykl na desítkách kolech, s odstředivou spojkou a v případě čtyřtaktu s motorem do 88 ccm. Jestli věříte spíš tradičním dvoutaktům, pak s motorem do 50 ccm. Seriál je vypsaný na osm závodů a je dobrou tradicí, že nejmenší závodníci jsou při vyhlašování odměněni všichni. Bez trofeje se tedy domů nevrací nikdo – občas je ovšem evidentní, že tatínci jsou hrdější než samotní závodníci.

Pak tady máme ještě kategorii MINI 2 a to už je trochu jiné kafe. Spodní věková hranice je 10 let, tedy děti narozené v roce 2001 a všichni starší. Horní věková hranice je neomezená, takže si tu zazávodí tatínci společně s omladinou. Opět jde o závod pitbike na 10kách kolech, ale už pouze se čtyřtaktním motorem do 88 ccm. Velkým propagátorem obou kategorií je dakarský veterán Ivo Kaštan, který se těší, jak bude letos prohánět mladé kluky na své replice Hondy Monkey. Každopádně to ovšem nebude mít až tak úplně jednoduché, protože do MINI 2 se chystá třeba i úřadující mistr ČR v supermoto pitbike Filip Neuvirt, který osedlá nejspíš YCF 88. Loni ohromně zrychlil úplně na všem co má dvě kola a motor, takže jeho přítomnost slibuje parádní podívanou. Oba dva závodníky jsem požádal, aby nám přiblížili, co je na těchhle minimotorkách baví.


Ivo Kaštan – proč se těším na třídu MINI

Všichni pitbajkeři už vědí, že balit holky se dá i s malým motocyklem, stejně jako závodit a loutkaři zase tvrdí, že i s malým kašpárkem zahrají velké divadlo. Tolik na úvod. Kategorii MINI ale propaguji z vlastního, zištného zájmu. Jednak náš malý Bert patrně záhy začne chodit, používat nočníček a je třeba zjistit, zda bude kadeřník či motorkář a MINI je k tomuto účelu ideální příležitost. Dalším důvodem je, že naše ostré piťasy jsou tak nějak delší, vyšší a já se dostávám do věku, kdy budu mít problém přehodit nohu přes sedlo a začnu trpět závratěmi. Délka skoků a rozjížděk by si zase nemusela rozumět s mou prostatou. A pády z malé výšky a menší rychlosti prý míň bolí. A malé motorky se snáz umývají nebo nakládají, i nářadí je menší, pneumatiky levnější a spotřeba mizivá. Vždyť porodné se ruší, přídavky na děti jakbysmet, o důchodech nemluvě. Z toho všeho je patrné, že MINI má samé výhody napříč politickým, pardon, věkovým spektrem. Pokud se nás tedy v MINI sejde toliko, aby se nová třída jela, osedlám pramáti všech pitů - Monkey, na osmipalcových plechových kolech s dvojicí betelných tlumičů na třicet cenťáků dlouhé kyvce. Tedy stroj s přijatelnou výškou a výkonem abych mohl svádět rovnocenné souboje s mladšími kolegy a kolegyněmi. Je to fér, dětinštím se slovy - lepší s Parkinsonem panáka vybryndat, než s Alzheimrem zapomenout vypít. Pitbajkům zdar! Ivoš Kaštan.


Filip Neuvirt – proč si nenechám ujít třídu MINI

Tak na tuhle záležitost se těším hned z několika důvodů – třeba i proto, že vzpomínám na krásný závody loňský Moravie ve Slavkově u Brna. Tam jsme si to totiž na 10tkách kolech a s malým obsahem ukrutně užili. Kromě toho na 10tkách kolech vlastně začalo všechno, co se teď kolem pitbike u nás i ve světě děje, takže když se teď na Moravii naskytla možnost odjet na těchhle strojích celý seriál, bylo jasný, že u toho musím být. My jsme vlastně s klukama zkoušeli už dřív závodit na 10tkách kolech mezi „velkýma“ pitama a zjistili jsme , že je to super zábava. I když jsme byli o půl metru menší, určitě nás na trati nikdo nepřehlídnul a kromě toho nám všichni fandili. I na těchhle prckách se totiž dá zajet krásný výsledek mezi velkýma piťákama. Navíc je jasný, že je to o mnohem menších investicích, tedy pokud nemluvíme o nějakém extrému. No, a taky jak píše Ivoš, padá se z menší rychlosti i výšky, což je uklidňující pro rodiče malých závodníků, kteří se pak nemusí tolik bát o své caparty. Takže podtrženo, sečteno – spousty výhod a kopec zábavy.

A ještě chci zmínit jednu věc - kolem pitů se motám vlastně od jejich začátků v Česku, takže tuším, že i tady platí: „Kdo nezkusil, neuvěří!“ Kdo to nezažil, ten si totiž nedokáže představit, jakou zábavu je možný si na těchhle motorkách užít. Já ale vím, že když se sejde víc jezdů, nemůžou se jim velký pity zábavností vyrovnat. Jděte do toho, je to fakt mazec. Filip Neuvirt.


Tolik tedy naše hlavy pomazané. Každopádně na obě kategorie se hodně těšíme a já doufám, že se najde dost  nadšenců, aby se nám podařilo tuhle velkou zábavu na malých kolech pro malé i velké uskutečnit. Zatím je na našich stránkách https://www.pitbikemoravia.cz/  zamluveno jenom několik málo startovních čísel. A nakonec ještě jeden tip – motorky pro kategorie MINI 1 i MINI 2 najdete třeba v nabídce Stompu, ale i u dalších prodejců pitbike v Česku. Článek o některých zajímavých strojích najdete zde. (Je to odkaz https://www.pitbikemoravia.cz/2010/12/navrat-ke-korenum/)



Leták s kalendářem závodů

Je malý, milý a stýská se mu po vratech od garáže, na kterých by visel. Jen se na něj podívejte, jak smutně kouká! Tak si ho stáhněte a píchněte ho tam – leták s kalendářem letošních závodů. Také ho můžete dát šéfovi, aby bylo mezi vámi jasno, na jaké víkendy s vámi nemá počítat.

Pokud si nastavíte orientaci papíru „na šířku“ neboli terminologií mojí ženy „na placato“, vejde se vám to akorát na jednu stránku A4. Při zmenšení a orientaci „ na stojáka“, vyjdou akorát dva pod sebe.

Letáček si můžete stáhnout po kliknutí na obrázek vpravo. Pokud je vaše míra porozumění si s počítačem zhruba stejná, jako u některých mých kolegyň v práci, poproste někoho ať vám to vytiskne.

Autorem je Tomáš Novák - člen realizačního týmu Pitbike Moravie.